Представники Держенергонагляду здійснюють планові та позапланові заходи державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб’єктами господарювання вимог законодавства у галузі електроенергетики та у сфері теплопостачання.
Такі дії передбачено законами України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», «Про ринок електричної енергії», «Про теплопостачання», Положенням про Державну інспекцію енергетичного нагляду України та Річним планом здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державної інспекції енергетичного нагляду України на 2021 рік.
Держенергонагляд розглядає звернення фізичних осіб щодо порушення їх прав на забезпечення надійного та якісного електропостачання. У більшості випадків для всебічного розгляду звернень здійснюються позапланові заходи державного нагляду (контролю), результатом проведення яких є виявлення порушень у частині технічного стану та організації експлуатації об’єктів електричних мереж, що безумовно є причинами порушення надійності електропостачання, а також якісних показників електричної енергії.
Так, представники Управління Держенергонагляду у Закарпатській області провели позаплановий захід державного нагляду (контролю) на підставі обґрунтованого звернення жителів с. Боржавське Виноградівського району щодо порушення їх законних прав оператором системи розподілу (далі – ОСР) ПрАТ «Закарпаттяобленерго» (незадовільна якість електропостачання житлових будинків).
На час організації та проведення позапланового заходу ОСР виконано роботи щодо приведення технічного стану електромереж до вимог нормативно-технічних документів (далі – НТД) і покращення показників якості електричної енергії заявникам. Зокрема, замінено провід на ізольований перерізом 50 мм² на всій довжині повітряної лінії електропередачі 0,4 кВ, проведено перерозподіл навантаження по фазам та встановлено дооблікові автомати згідно зі встановленою потужністю споживачів електричної енергії.
Після виконання технічних заходів постачання електричної енергії здійснюється за показниками якості у межах, визначених державними стандартами. Це підтверджено підписом представника заявників у протоколі проведених замірів електричної напруги, складеним представником ОСР. Відповідно до вимог НТД у галузі електроенергетики представники ОСР для контролю якості електроенергії мали намір встановити ЗВТ у мережі представника заявників. Від встановлення та збереження приладу представник заявників відмовився, про що представниками ОСР складено відповідний Акт. Крім цього, представником заявників надано розписку про відсутність претензій до ОСР щодо якісних показників електричної енергії. Відтак, питання, порушене у колективному зверненні, було вирішено по суті.
Водночас Управлінням Держенергонагляду у Черкаській області надано відповідь на звернення жительки с. Старі Бабани Уманського району щодо причин постачання електричної енергії, параметри якості якої не відповідають вимогам державного стандарту.
У відповіді роз’яснено, що за результатами проведеного заходу було складено акт, на підставі якого видано припис ПАТ «Черкасиобленерго» та визначено заходи щодо усунення виявлених порушень чинного законодавства, а саме:
Виконання припису Управлінням взято на контроль.
Крім того, Управлінням Держенергонагляду у Черкаській області проведено позаплановий захід з державного нагляду (контролю) ПАТ «Черкасиобленерго» на підставі обґрунтованого звернення жителя с. Червона Слобода Черкаського району щодо постачання електричної енергії, параметри якості якої не відповідають вимогам державного стандарту, та систематичного припинення електропостачання до будинку заявника.
У відповідності до вимог п.13.2. п.п.13.2.4. Кодексу систем розподілу (далі – КСР) ОСР було встановлено відповідні прилади та проведено заміри напруги у будинку заявника. За результатами замірів показників якості електричної енергії встановлено, що напруга відповідала ДСТУ та вимогам п.11.4 п.п.11.4.7 КСР, а саме не перевищувала ±10% від номінальної величини напруги.
Під час розгляду звернення було з’ясовано, що протягом 2020 року домоволодіння заявника відключалося від електропостачання 9 разів для виконання планових та позапланових ремонтних робіт, про що ОСР повідомляв споживачів через офіційний вебсайт товариства та сільську раду с. Червона Слобода у відповідності до глави 9.4 розділу ІХ Правил роздрібного ринку електричної енергії (далі – ПРРЕЕ).
Також під час огляду ПЛ-10 кВ Л-43 «Райлікарня» та ПЛ-0,4 кВ від ТП-652 було виявлено порушення вимог НТД у галузі електроенергетики щодо технічного стану й організації експлуатації ПЛ у тому числі тих, які можуть впливати на надійність і якість електропостачання, зокрема:
За результатами проведеного заходу складено акт, на підставі якого видано припис ОСР на усунення зазначених порушень, які можуть впливати на надійність і якість електропостачання з терміном виконання до 16.03.2021 року. Виконання припису Управлінням взято на контроль.
Управлінням Держенергонагляду у м. Києві у ході розгляду звернення мешканки столичного провулку Моторний щодо діяльності КП «Житло-сервіс» з виробництва та постачання теплової енергії до житлових будинків здійснено позаплановий захід державного нагляду (контролю).
Під час заходу державного нагляду (контролю) з виїздом на місце встановлено наступне.
Теплопостачання житлових будинків на провулку Моторний 9 та 9А Голосіївського району столиці здійснюється від газової котельні, розташованої на даху житлового будинку 9А. У котельні встановлено 3 водогрійних котла, які працюють на природному газі низького тиску. Максимальна потужність котельні 2,85 МВт, рік введення в експлуатацію 2013.
Через витік теплоносія внаслідок розмерзання радіатора опалення у технічному приміщенні 18.01.2021 року о 13:30 відбулася зупинка дахової котельні. Того ж дня о 21:00 витік було ліквідовано та відновлено роботу дахової котельні.
21 та 22 січня 2021 проводились остаточні налагоджувальні роботи на обладнанні дахової котельні. КП «Житло-сервіс» проведено розслідування причин виникнення технологічних порушень, під час якого з‘ясовано, що зупинка дахової котельні відбулася внаслідок закриття з наступним розмерзанням радіатора опалення у технічному приміщенні не встановленими особою (особами).
При обстеженні технічного стану дахової котельні, а також індивідуального теплового пункту (далі – ІТП) було виявлено низку порушень вимог НТД щодо технічного стану й організації експлуатації теплових установок і мереж. У зв’язку з наявністю порушень, КП «Житло-сервіс» направлено до виконання припис щодо приведення до 30 серпня 2021 року дахової котельної та ІТП у відповідність до вимог НТД у сфері теплопостачання.
Управління Держенергонагляду у Хмельницькій області здійснило захід державного нагляду (контролю), реагуючи на звернення мешканця обласного центру щодо постачання до його будинка електричної енергії, параметри якості якої знаходяться поза межами встановлених норм.
Під час проведення заходу державного нагляду (контролю) було з’ясовано, що протягом 2020 року до контакт-центру АТ «Хмельницькобленерго» від заявника неодноразово надходили звернення щодо неякісного електропостачання електричної енергії до його домоволодіння. У ході обстеження стану розподільчих мереж виявлено ряд порушень НТД, у тому числі тих, які суттєво впливають на якість електричної енергії, а саме:
За результатами здійснення заходу державного нагляду (контролю) було складено Акт, в якому зазначено виявлені порушення. Керівникові АТ «Хмельницькобленерго» видано припис щодо усунення виявлених порушень у визначені терміни. Виконання припису Управлінням взято на контроль.
Управлінням Держенергонагляду у Житомирській області було проведено позаплановий захід з державного нагляду (контролю) на енергетичних установках ОСР АТ «Житомиробленерго» у ході розгляду звернення мешканки с. Некраші Черняхівського району щодо постачання електричної енергії, параметри якості якої не відповідають вимогам державного стандарту.
Під час проведення заходу з виїздом на місце виявлено ряд порушень вимог НТД щодо технічного стану електричних мереж, які впливають на надійність та якість електропостачання. Державними інспекторами складено Акт і видано керівництву ОСР Припис щодо розроблення відповідних заходів та усунення недоліків, які призводять до невідповідності показників якості постачання, розподілу електричної енергії й спричинили виникнення проблемного питання, зокрема:
Виконання вимог Припису взято Управлінням на контроль.
Здійснюючи розгляд звернення жителя с. Вінницькі Хутори Вінницького району щодо якості постачання електричної енергії до його житлового будинку Управлінням Держенергонагляду у Вінницькій області було проведено позаплановий захід з питань проведення обстеження технічного стану електричних мереж, організації їх експлуатації, якості та надійності розподілу електричної енергії. За результатом проведеного позапланового заходу було виявлено 14 порушень, які можуть впливати на якість розподілу електричної енергії до житлового будинку, серед яких:
ОСР видано обов’язковий до виконання припис, виконання якого взято Управлінням на контроль.
Управлінням Держенергонагляду у Полтавській області проведено позаплановий захід за зверненням мешканця с. Супрунівка Полтавського району щодо незадовільного надання послуг споживачу з боку ОСР. За результатами вимірювання встановлено, що рівень напруги у помешканні заявника не відповідає вимогам пункту 11.4.6 глави 11.4 розділу ХІ КСР. З виїздом на місце інспекторами Управління виявлено зауваження на об’єктах ОСР у частині технічного стану, серед яких:
За результатом заходу АТ «Полтаваобленерго» видано припис та встановлено строк усунення виявлених зауважень.
Нагадаємо, Держенергонагляд продовжує вживати заходи щодо вирішення питань фізичних осіб, які звернулися до відомства, та забезпечення споживачів якісним, безпечним і безперебійним електро- й теплопостачанням.