Відповідно до наказу Держенергонагляду від 22 липня 2022 року № 84 «Про проведення ґендерного аудиту у Державній інспекції енергетичного нагляду України» (зі змінами) з 22 липня 2022 року по 30 вересня 2022 року в Державній інспекції енергетичного нагляду України було проведено ґендерний аудит.
Метою ґендерного аудиту була оцінка стану забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків у Держенергонагляді, встановлення існуючих проблем, визначення шляхів скорочення ґендерної нерівності, а також підвищення обізнаності працівників щодо застосування комплексного ґендерного підходу в їхній діяльності.
Завданням ґендерного аудиту було проаналізувати, як принципи забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків враховуються у кадровій політиці та діяльності Держенергонагляду (в тому числі через можливе включення ґендерної складової до стратегічних, програмних, проєктних, фінансових документів, планів та документів поточної діяльності установи), а також визначити механізми:
- підвищення ефективності управління людськими ресурсами та розвитку потенціалу жінок і чоловіків з урахуванням їхніх ціннісних орієнтирів;
- забезпечення рівних можливостей жінок і чоловіків у працевлаштуванні, професійному навчанні, зокрема перепідготовці, підвищенні кваліфікації та розвитку кар’єри;
- забезпечення рівної плати за працю рівної цінності, тобто працю, що потребує однакової кваліфікації, таку саму або схожу роботу в еквівалентних умовах, або працю, що є різною за змістом, але рівноцінною за об'єктивними критеріями (кваліфікацією, інтенсивністю, відповідальністю, умовами праці);
- створення умов праці, які дозволили б жінкам і чоловікам проводити трудову діяльність на рівній основі, зокрема забезпечення можливостей поєднання трудової діяльності із сімейними обов'язками;
- створення безпечних для життя і здоров'я жінок і чоловіків умов праці;
- унеможливлення та захисту від дискримінації, випадків сексуальних домагань, сексизму, мобінгу та інших проявів насильства за ознакою статі на робочому місці та формування нетерпимого ставлення до домашнього насильства;
- врахування практичних потреб різних груп жінок і чоловіків, які є отримувачами товарів/послуг, що надаються підприємством, установою, організацією;
- справедливого розподілу фінансових ресурсів;
- подолання ґендерних стереотипів;
- підвищення обізнаності/удосконалення знань працівників з питань забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків та застосування ґендерних підходів в їхній діяльності.
Ґендерний аудит проводився наступними етапи:
- І етап – організація ґендерного аудиту (підготовка наказу на проведення ґендерного аудиту, зокрема, визначення структурного підрозділу, відповідального за проведення ґендерного аудиту, а також утворення робочої групи, ознайомлення з наказом про проведення ґендерного аудиту);
- ІІ етап – підготовчі роботи та планування завдання (проведення для членів робочої групи навчання з питань забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків; попереднє дослідження: збір первинних документів і матеріалів для ознайомлення та аналізу, проведення опитування працівників Держенергонагляду, складання та затвердження плану-графіка проведення ґендерного аудиту);
- ІІІ етап – виконання завдання (проведення ґендерного аудиту відповідно до плану-графіка: аналіз отриманих документів з використанням вибраних процедур, а також результатів опитування працівників Держенергонагляду, отримання доказів для забезпечення надійної основи результатів аудиту (висновків) та рекомендацій);
- ІV етап – звітування за результатами проведеного ґендерного аудиту (обговорення попередніх висновків та рекомендацій з відповідальними за діяльність особами, складання проєкту звіту, підписання звіту про проведення ґендерного аудиту);
- V етап – розробка плану заходів для усунення виявлених проблем у сфері забезпечення ґендерної рівності в Держенергонагляді.
Ґендерний аудит проведено відповідно до вимог Методичних рекомендацій щодо проведення ґендерного аудиту підприємствами, установами та організаціями, затверджених наказом Міністерства соціальної політики України від 09 серпня 2021 року № 448 (далі – Методичні рекомендації).
Також застосовані аудиторські прийоми та процедури, зокрема: аналіз нормативно-правової бази, організаційно-розпорядчих документів Держенергонагляду, аналітичний огляд/контроль,; аудиторська вибірка, документальна перевірка (вивчення, перевірка по суті, підрахунок), опитування (анкетування не менше ніж 50% працівників, запит інформації, підтвердження). Дослідження було здійснене вибірковим методом за травень-липень 2022 року (розмір вибірки складає до 50% інформації/документів, тощо). Акцент в дослідженні був направлений на державних службовців Держенергонагляду.
В результаті проведеного ґендерного аудиту оцінки стану рівних прав та можливостей жінок і чоловіків з метою покращення діяльності Держенергонагляду в забезпеченні рівних прав та можливостей жінок і чоловіків, ліквідації дискримінації за ознакою статі розроблено рекомендації, які спрямовані на усунення дисбалансу між можливостями жінок і чоловіків реалізовувати рівні права зокрема, шляхом внесення зміни до
- наказу Держенергонагляду від 30 грудня 2021 року № 290 «Про організацію оприлюднення інформації щодо діяльності Державної інспекції енергетичного нагляду України у мережі Інтернет та на офіційному вебсайті», а саме:
- привести назви структурних підрозділів у відповідність до діючої структури Держенергонагляду;
- викласти в новій редакції підпункт 3 пункту 1 «3) надавати у межах компетенції Відділу на електронну пошту: press@sies.gov.ua протягом доби після заходу актуальні інформаційні матеріали (основні тези та за наявності підготовлені матеріали) щодо участі представників Держенергонагляду у заходах, що відносяться до компетенції державного органу (наради, зустрічі, засідання, брифінги тощо), за формою згідно з додатком 2 до наказу. Зазначена інформація має бути ґендерно-нейтрального характеру та з урахуванням вимог щодо забезпечення рівних прав та можливостей чоловіків та жінок;
- викласти в новій редакції підпункт 6 пункту 1 «6) забезпечувати достовірність, професійність, виваженість та ґендерну нейтральність офіційних (письмових та усних) повідомлень засобам масової інформації про роботу Держенергонагляду у разі уповноваження керівником Держенергонагляду на їх здійснення;»;
- викласти в новій редакції підпункт 3 пункту 3 «3) здійснювати за попереднім погодженням з керівником Держенергонагляду оприлюднення інформації з питань, що мають суспільне значення або набули широкого розголосу з урахуванням їх ґендерно-нейтрального змісту, що не містить дискримінаційного контенту;»;
- до розділу ІІ Правил внутрішнього службового розпорядку державних службовців Державної інспекції енергетичного нагляду України, затверджені наказом Держенергонагляду від 10 лютого 2021 року № 30 відповідно до вимог Загальних правил етичної поведінки державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування у редакції наказу Національного агентства України з питань державної служби від 28 квітня 2021 року № 72-21.
Також на офіційному вебсайті Держенергонагляду:
- створити розділ «Ґендерна рівність» та опублікувати інформаційну статтю в розділі «Для громадськості» на тему рівного правового статусу жінок і чоловіків та рівних можливостей для його реалізації, а також відсутності обмежень чи привілеїв за ознакою статі;
- у розділі діяльність → законодавство, доповнити та оновити перелік нормативно-правових актів, актами, що регулюють паритетне становище жінок і чоловіків та рівність їх прав та можливостей.
Підвищити обізнаність працівників щодо застосування комплексного ґендерного підходу в їхній діяльності шляхом інформування працівників щодо наявних програм підвищення кваліфікації з питань забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків.
Розробити пам’ятку для працівників Держенергонагляду щодо наявності уповноваженої особи (координатора) з питань забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків, запобігання та протидії насильству за ознакою статі, а також відповідального структурного підрозділу з питань забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків у Державній інспекції енергетичного нагляду України.
Здійснювати на постійній основі моніторинг законодавства в частині реалізації політики рівних прав та можливостей жінок та чоловіків, та за потреби інформувати працівників Держенергонагляду.