Протягом I кварталу 2025 року Департаментом державного нагляду у галузі теплопостачання та на ринку природного газу, іншими самостійними структурними підрозділами апарату Держенергонагляду та його територіальними органами розглянуто 92 звернення і запити з питань ринку природного газу, з них:
- 3 запити на публічну інформацію;
- 1 звернення народних депутатів України;
- 39 звернень від фізичних осіб (громадян);
- 49 звернень від юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців (адвокатські запити, від ОСББ, правоохоронних органів, органів виконавчої влади та інших юридичних осіб).
Усі відповіді надано у визначені законодавством терміни.
Водночас розгляд звернень вирішено на користь:
- заявника – 7;
- оператора ГТС/ГРМ – 0;
- надано роз’яснення або інформацію по 85 зверненнях і запитах.
Питання, порушені у зверненнях і запитах з питань ринку природного газу, що надходять до Держенергонагляду, досить різні за тематикою, але їх можна розподілити за декількома основними напрямами.
По-перше, питання, що належать до повноважень Держенергонагляду:
- незадовільні технічна експлуатація і технічний стан об’єктів газової інфраструктури (крім газовидобувних підприємств та газосховищ), систем газопостачання зріджених (скраплених) вуглеводневих газів, газових мереж зовнішнього газопостачання;
- незадовільні технічна експлуатація і технічний стан внутрішньобудинкових систем газопостачання (далі – ВБСГ), газових мереж внутрішнього газопостачання, газовикористовуючих установок та обладнання;
- незадовільні технічна експлуатація і технічний стан димоходів, димових і вентиляційних каналів (далі – ДВК) та систем об’єктів споживачів, у яких встановлено газовикористовуючі установки та обладнання;
- щодо участі у проведенні технічного розслідування обставин та причин виникнення аварій, пов’язаних з використанням природного газу в побуті;
- стосовно видачі висновку Держенергонагляду щодо відповідності суб’єкта господарювання вимогам з забезпечення належного виконання робіт з технічного обслуговування димових і вентиляційних каналів (далі – ТО ДВК) комунально-побутових об’єктів, житлових та громадських будинків;
- інші питання, зокрема, щодо правомірності дій Оператора ГРМ у разі відключення/відновлення газопостачання споживачам, застосування вимог норм і правил з питань технічної експлуатації систем газопостачання тощо.
По-друге, питання, що не стосуються діяльності Держенергонагляду в частині організації та здійснення державної політики у сфері нагляду (контролю) на ринку природного газу і не належать до компетенції та повноважень Держенергонагляду, зокрема:
питання надання житлово-комунальних послуг (розрахунки за надання комунальної послуги з постачання та розподілу природного газу, надання пільг, ліцензування господарської діяльності, застосування тарифів, договірні відносини фізичних осіб з виконавцями послуг тощо);
інші питання (щодо договірних відносин юридичних осіб, ліцензійних умов провадження господарської діяльності на ринку природного газу, формування тарифів тощо).
Отже, за тематикою питань звернення і запити з питань ринку природного газу, що надійшли до Держенергонагляду упродовж I кварталу 2025 року, стосувались:
- незадовільних технічної експлуатації і технічного стану ДВК житлових і громадських будинків, їх випробування та ремонту (3 звернення);
- участі у проведенні технічного розслідування обставин та причин виникнення аварій, пов’язаних з використанням природного газу в побуті, в тому числі повідомлень про аварії, що сталися (10 звернень);
- роз’яснень стосовно видачі висновку Держенергонагляду щодо відповідності суб’єкта господарювання вимогам з забезпечення належного виконання робіт з ТО ДВК комунально-побутових об’єктів, житлових та громадських будинків (13 звернень);
- питань надання житлово-комунальних послуг (12 звернень);
- інших питань (54 звернення).
Переважна кількість звернень і запитів надійшла від мешканців м. Києва – 22, Одеської області – 16, Дніпропетровської області – 12, Київської та Херсонської областей – по 5, Вінницької та Житомирської – по 4, Тернопільської, Харківської та Чернігівської областей – по 3.