• A-
    A+
  • Людям із порушенням зору
Неякісне електропостачання: як діяти?

Якість електричної енергії – це сукупність властивостей електричної енергії відповідно до встановлених стандартів, які визначають ступінь її придатності для використання за призначенням.

На сьогодні взаємовідносини, які виникають у процесі продажу і купівлі електроенергії на роздрібному ринку електричної енергії між виробниками або постачальниками електроенергії та споживачами, регулюються Правилами роздрібного ринку електричної енергії (далі – ПРРЕЕ), затвердженими постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі – НКРЕКП) від 14.03.2018 № 312.

Відповідно до пункту 5.1.2 ПРРЕЕ, оператор системи розподілу зобов’язаний дотримуватись показників якості електропостачання, які характеризують рівень надійності (безперервності) електропостачання, комерційної якості надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії, а також якості показників електричної енергії, перелік та величини яких затверджено Регулятором.

Відповідно до положень пункту 11.4.6 глави 11.4 розділу XI Кодексу систем розподілу, затвердженого постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 310, параметри якості електроенергії в точках приєднання споживачів в нормальних умовах експлуатації мають відповідати параметрам, визначеним у ДСТУ EN 50160:2014 «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності» (далі – ДСТУ EN 50160:2014). Зокрема, цим стандартом встановлено, що напруга від 198 В до 242 В є допустимим відхиленням.

У разі, якщо у користувача фіксуються показники електричної енергії поза допустимими (визначених ДСТУ EN 50160:2014), необхідно з’ясувати, що призвело до неякісного електропостачання.

Наголошуємо, що постачальник електроенергії відповідає тільки за якість енергії, яка подається до вводу у будинок. Якщо причиною неякісного електропостачання є внутрішньобудинкові електричні мережі, то це питання має вирішувати:  

  • ЖЕК, ОСББ – у багатоквартирному будинку;
  • власник житла – у приватному будинку.

Тому, в першу чергу у разі неякісного електропостачання споживачу необхідно звернутись до ЖЕКу або ОСББ (чи фахового електрика – для квартири/приватного будинку) з метою перевірки електромережі в будинку (квартирі) і заміру напруги на вводі у будинок. Якщо було зафіксовано неякісне електропостачання саме на вводі у будинок – споживачі мають подати у довільній формі письмову скаргу електрозподільчій компанії (обленерго) щодо незадовільної якості електричної енергії (відповідно до вимог пункту 8.2.1 ПРРЕЕ).

Скарга розглядається протягом 15 днів, а у разі проведення вимірювань – протягом 30 днів.

Електрозподільча компанія повинна усунути причини незадовільної якості:   

  • у строк 30 днів у разі можливості їх усунення оперативними діями персоналу;   
  • у строк 180 днів – у разі необхідності проведення будівельних робіт або заміни елементів мережі.

Якщо електрозподільча компанія відхиляє скаргу, то вона має надати документи, які підтверджують вину споживача, або результати вимірювання (протягом не менше 7 днів), що підтверджують дотримання параметрів показників якості електричної енергії. У разі незгоди з результатами розгляду скарги споживач може звернутися до НКРЕКП.

Водночас наголошуємо, що відповідно до підпункту 2 пункту 4 Положення про Державну інспекцію енергетичного нагляду України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.02.2018 № 77, Держенергонагляд здійснює державний енергетичний нагляд, зокрема за:

  • електричними установками і мережами учасників ринку (крім споживачів);
  • дотриманням учасниками ринку (крім споживачів) вимог правил та інших нормативно-правових актів і нормативних документів з питань технічної експлуатації електричних станцій і мереж;   
  • технічним станом електричних установок і мереж, а саме, за забезпеченням надійного та безпечного постачання електричної енергії споживачам.
Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux