З метою забезпечення надійного й ефективного функціонування об’єднаної енергетичної системи України, представниками Управлінь Держенергонагляду у регіонах здійснюються моніторинги об’єктів електроенергетики до роботи в осінньо-зимовий період 2020-2021 років (далі – ОЗП).
Так, представниками Управління Держенергонагляду в Івано-Франківській області здійснено моніторинг виробників електроенергії з використання альтернативних джерел енергії (сонячних електростанцій), зокрема:
ТОВ «Геліос Групп «Хриплин-5», що у м. Івано-Франківськ. СЕС було введено в експлуатацію у 2019 році. Потужність електростанції становить 3,102 мВт. Кількість модулів (панелей) налічує 9 406 шт., а КТП-10/0,4 кВ – 3 шт.;
ТОВ «РЕНТ-ТЕХНО» у м. Івано-Франківськ. Електростанцію потужністю 2,5 мВт було введено в експлуатацію у 2019 році. Кількість модулів (панелей) налічує 10 032 шт., а КТП-10/0,4 кВ – 2 шт.
Під час проведення моніторингу перевірено порядок підготовки СЕС до роботи в ОЗП, організацію експлуатації та технічний стан електроустановок. В результаті суб'єктам господарювання було рекомендовано:
1. СЕС ТОВ «Геліос Групп «Хриплин-5»:
призначити особу, відповідальну за електрогосподарство;
викосити траву під сонячними панелями;
затвердити однолінійні схеми по КТП-1, КТП-2 та КТП-3.
2. СЕС ТОВ «РЕНТ-ТЕХНО»:
викосити траву під сонячними панелями;
затвердити однолінійні схеми по КТП-1 та КТП-2.
Окремо, керівникам суб’єктів господарювання було наголошено на дотриманні Порядку організації підготовки об'єктів електроенергетики до роботи в осінньо-зимовий період, критеріїв оцінки та порядку видачі Актів готовності до роботи в ОЗП.
Зі свого боку, представниками Управління Держенергонагляду у Донецькій області проведено моніторинг операторів систем розподілу ПрАТ «ДТЕК ПЕМ-Енерговугілля» та ТОВ «ДТЕК Високовольтні мережі» щодо виконання комплексу заходів із забезпечення підготовки їхніх об’єктів до роботи в ОЗП. За результатами огляду, інспекторами встановлено порушення вимог нормативних документів з питань технічної експлуатації та технічного стану електричних установок і мереж:
1. ПрАТ «ДТЕК ПЕМ-Енерговугілля»:
не виконується капітальний та поточний ремонт обладнання (відповідно до затвердженого графіку робіт);
кабельна лінія 10 кВ «ЦРП – ТП 5301» ввід №1, яка задіяна у забезпеченні надійності та працездатності схеми нормального режиму Вугледарської ЕД ПрАТ «ДТЕК ПЕМ-Енерговугілля» знаходиться в непрацездатному стані;
не визначено відповідальних осіб за зберігання аварійного запасу, а обсяг аварійного запасу встановлено з порушенням вимог пункту 5.16 СОУ-Н МЕВ 40.1-00013741-76:2012 щодо його розрахунку;
не надано затверджені та погоджені графіки (ГАВ, ГОП, ГОЕ, ГПВ, СГАВ) на період 2020-2021 років;
не направлено повідомлення споживачам, які залучені до графіків (ГОЕ, ГОП, ГПВ, ГАВ, СГАВ, САВН) та заведено під дію АЧР щодо обсягів обмежень/відключень на період 2020-2021 років.
2. ТОВ «ДТЕК Високовольтні мережі»:
не виконуються затверджені графіки планових ремонтів та робіт на 2020 рік у встановлені терміни (капітальний ремонт, поточний ремонт, поточне обслуговування тощо);
не розроблено заходи з підготовки об'єктів електричних мереж ТОВ «ДТЕК Високовольтні мережі» до роботи в умовах низьких температур;
Плани-графіки ремонту обладнання не погоджуються з Користувачами системи розподілу, суміжними ОСР та ОСП на плановий рік відповідно до вимог нормативних документів;
аварійний запас проводу, що знаходиться на ПС-110 кВ «Костянтинівка», зберігається з порушенням вимог нормативних документів;
під час прийняття основного обладнання з капітального ремонту не складаються акти приймання за установленою формою;
відсутні металеві елементи на опорах № 5, 8, 20, 25 ПЛ 110 кВ «Травнева–Костянтинівка»;
не прибрано зрізані гілки дерев в охоронній зоні ПЛ в прогонах опор № 14-15 ПЛ 35 кВ «Новорайська – Рудоуправління»;
на ПС 110 кВ «Костянтинівка» не виконано заміну індикаторного сорбенту в повітроосушнику ДГК-1 35 кВ на ВРП-35 кВ; потребують оновлення написи, що вказують призначення приєднання та їх оперативне найменування на дверях шафи «Резерв» і шафи «Щит 0,4 кВ» на ВРП-35 кВ; потребує оновлення кольорове позначення фаз на ЕВ-110 кВ силового трансформатора Т-2 на ВРП-110 кВ; не виконано заміну індикаторного сорбенту в повітроосушниках силових трансформаторів Т-1 та Т-2 тощо.
ОСР надіслано рекомендаційні листи щодо усунення виявлених порушень.
Також Управлінням Держенергонагляду у Миколаївській області здійснено моніторинг виконання АТ «Миколаївобленерго» заходів щодо забезпечення підготовки об'єктів електроенергетики до роботи в ОЗП 2020-2021 років. За підсумками огляду встановлено, що 30 березня 2020 року ОСР видав відповідний наказ щодо підготовки товариства до роботи в ОЗП. Також розроблено план основних робіт з підготовки до роботи в ОЗП, у якому вказано терміни виконання та призначено відповідальних осіб. На момент моніторингу, наявні заходи виконуються згідно з передбаченими термінами.
Водночас виявлено низку порушень вимог законодавства у сфері енергетики, що впливають на стан підготовки до роботи в ОЗП, зокрема:
недоукомплектовано відповідним персоналом для обслуговування електроустановок – 22 посади;
не переглянуто інструкції з обслуговування пристроїв РЗА – 7 од.;
не проведено вимірювання та випробування електрообладнання – 16 од.;
недостатній рівень оливи у маслонаповненому обладнанні – 9 од.;
потребує розчистки траса ПЛ – 51 од. тощо.
На підставі виявлених порушень, оператору системи розподілу було надано рекомендації щодо їх усунення.
Крім того, представників Управління Держенергонагляду у Рівненській області включено до складу 15 робочих груп з проведення моніторингів готовності господарського комплексу області до роботи в осінньо-зимовий період. Так, минулого тижня інспектори Управління взяли участь у роботі однієї із груп щодо огляду готовності КП «Міські електричні мережі» м. Вараш. У результаті було з’ясовано, що:
наказом № 15 від 28.02.2020 року розроблено та затверджено заходи з підготовки підприємства до ОЗП. Із 14 запланованих пунктів, наразі виконано 11;
зношеність електромереж енергорозподільчої компанії складає 40%;
зношеність електрообладнання (КТП, ЗТП тощо) становить 25%;
чистку трас ліній електропередачі ПЛ 10-0,4 кВ виконано повністю (100%);
розрахунок за використану електроенергію КП «Міські електричні мережі» не проводить, всі розрахунки здійснюються з ПрАТ «Рівнеобленерго»;
інвестиційна програма підприємства відсутня у зв’язку з анулюванням ліцензії з розподілу електричної енергії, виданої КП «Міські електричні мережі» тощо.
За результатами роботи робочої групи складено відповідну довідку.
Водночас представниками Управління Держенергонагляду у Закарпатській області здійснено моніторинг суб’єкта господарювання, що експлуатує електроустановки особливої групи І категорії з надійності електропостачання та автономні джерела живлення. Так, було оглянуто комунальне некомерційне підприємство «Берегівська центральна районна лікарня ім. Бертолона Ліннера Берегівської районної ради Закарпатської області».
Для забезпечення І категорії з надійності електропостачання в лікарні встановлено пристрої автоматичного введення резерву (АВР). Резервним джерелом електроживлення І категорії є дизельна електростанція (ДЕС) потужністю 74 кВт з автоматичним ввімкненням в роботу. Пристрої АВР та ДЕС забезпечують безперебійне електропостачання струмоприймачів хірургічного, реанімаційного, травматологічного та клініко-діагностичного корпусів. ДЕС забезпечена необхідним запасом паливо-мастильних матеріалів, що забезпечує безперервну роботу агрегату.
Під час огляду електроустановок, перегляду наявної документації та виробничих інструкцій виявлено наступні порушення вимог Правил технічної експлуатації електроустановок споживачів:
на внутрішній стороні дверей щита АВР корпусу «А» відсутня загальна однолінійна схема електропостачання;
не позначений ввід заземлення в приміщеннях РУ-0,4кВ корпусу «А»;
відсутні паспорти на кабельні лінії, що знаходяться в експлуатації;
відсутні паспорти на заземлюючі пристрої, що знаходяться в експлуатації;
на внутрішній стороні дверей щита АВР в РУ-0,4кВ ЗТП-18 відсутня загальна однолінійна схема електропостачання;
на внутрішній стороні комірок РУ-0,4кВ електрощитової корпусу «Б» відсутні написи з призначенням приєднань;
не поновлено регламент технічного обслуговування автономної електростанції та періодичність регламентних робіт.
За результатами здійсненого моніторингу Управлінням рекомендовано у найкоротший термін привести технічний стан та організацію експлуатації дизельної автономної електростанції у відповідність до вимог нормативних документів.