З метою забезпечення надійного, безпечного та економічно ефективного функціонування систем розподілу, оператори систем розподілу (далі – ОСР) повинні розробляти Плани розвитку ОСР (далі – Плани розвитку). Такі Плани розвитку розробляються на п’ятирічний термін і мають щорічно актуалізуватися. Це передбачено Кодексом систем розподілу (далі – Кодекс). Затверджувати
Плани розвитку повинна Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП). Проте, не пізніше ніж за два місяці до моменту подачі Плану на затвердження, ОСР повинен направити проєкт Плану розвитку на розгляд центральному органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики в електроенергетичному комплексі, та іншим заінтересованим сторонам для отримання їх коментарів і пропозицій/зауважень.
Так, станом на 18.05.2020 року до Держенергонагляду із своїми проєктами Плану розвитку системи розподілу на 2021-2025 роки звернулось 14 ОСР. З них у Держенергонагляді відсутні зауваження до:
1. ПрАТ «ПЕЕМ «Центральна енергетична компанія».
2. ПрАТ «ДТЕК «Київські електромережі».
3. АТ «Полтаваобленерго».
Під час розгляду інших Планів розвитку Держенергонагляд здійснив аналіз щодо пріоритетності технічних рішень розвитку систем розподілу й надав ОСР свої зауваження та пропозиції. На сьогодні розгляд Планів розвитку триває.
У ході розгляду Планів розвитку, що надійшли, Держенергонаглядом узагальнено типові зауваження, притаманні більшості ОСР, а саме:
- відсутні додатки до Плану розвитку, такі як: схема заміщення для розрахунку струмів короткого замикання та величини струму короткого замикання для кожного енерговузла (елемента) електричних мереж; аналіз досліджених режимів з урахуванням існуючого та прогнозного завантаження системи розподілу (порушення вимог підпунктів 3 і 4 пункту 3.3.4 розділу III Кодексу систем розподілу);
- відсутня схема перспективного розвитку системи розподілу підприємства (порушення вимог пункту 3.2.4 розділу III Кодексу);
- План розвитку не містить заходів з будівництва об’єктів системи розподілу, включаючи засоби РЗА, ПА і зв’язку, потреба в яких визначена ОСП відповідно до вимог підтримання належного рівня операційної безпеки (порушення вимог підпункту 5 пункту 3.3.1 розділу ІІІ Кодексу);
- Планом розвитку не розглядаються заходи щодо забезпечення поступової відмови від використання мереж напругою 6 кВ (в обґрунтованих випадках) та напругою 3х0,23 кВ у своїй системі розподілу. Вищезазначені рівні напруги мають бути замінені на електроустановки вищого рівня напруги на основі результатів досліджень, проведених ОСР під час планування розвитку системи розподілу відповідно до вимог, передбачених Кодексом (пункт 3.2.8 розділу III Кодексу);
- по заходам «Реконструкція ТП (РП)» не надано протоколи вимірювання та випробування, що підтверджують незадовільний технічний стан електрообладнання або відображають динаміку погіршення технічних характеристик обладнання (вимоги СОУ-Н ЕЕ 20.302.2007);
- в частині обґрунтованості заходів щодо «Реконструкції КЛ» не проведено дослідження стосовно показників надійності (безперервності) електропостачання споживачів для забезпечення відповідності показникам якості послуг, визначеними НКРЕКП (не надана інформація щодо відключень). Це передбачено підпунктом 8 пункту 3.5.2 розділу III Кодексу. Крім того, не надано дані щодо проведених останніх капітальних та поточних ремонтів (порушення вимог пункту 5.8.6 «Технічної експлуатації електричних станцій і мереж. Правила», затверджених Міністерством палива та енергетики України 13.06.2003 № 296 (у редакції Наказу Міністерства енергетики та вугільної промисловості України 21.06.2019 № 271) (далі – ПТЕЕСіМ), а також акти огляду кабельних ліній (порушення вимог пункту 12.8.15 ПТЕЕСіМ);
- при плануванні робіт з реконструкції ПЛ не проводилось обстеження технічного стану в обсязі вимог СОУ-Н ЕЕ 20.571:2007 (порушення вимог пункту 12.7.16 ПТЕЕСіМ);
- заходи з модернізації (технічного переоснащення) значної частини підстанцій напругою 35 кВ, що внесені до проєкту Плану розвитку не передбачені Схемою перспективного розвитку електричних мереж напругою 35-110 кВ ОСР на 2017-2027 роки (порушення вимог пункту 3.2.4 глави 3.2 розділу ІІІ Кодексу);
- проєкт Плану розвитку не містить щорічних графіків розміщення вимірювальних засобів параметрів якості електроенергії (порушення вимог підпункту 9 пункту 3.5.2 глави 3.5 розділу III Кодексу);
- проєкт Плану розвитку ОСР містить розбіжності в частині прогнозних обсягів нового будівництва, реконструкції та технічного переоснащення системи розподілу на наступні календарні роки із визначенням необхідного для цих обсягів інвестицій та строків виконання відповідних заходів (порушення вимог пункту 3.2.2 глави 3.2 розділу III Кодексу);
- відповідний розділ «Дані щодо потужності у вузлах системи розподілу, включаючи формування переліку елементів (вузлів) мережі, що спричиняють обмеження та/або неналежну якість електрозабезпечення споживачів, які потребують підсилення з метою забезпечення інтеграції нового навантаження та виробництва до системи розподілу» проєкту Плану розвитку не містить інформації щодо фактичної потужності у вузлах системи розподілу;
- ОСР не надано інформації щодо звернень від громадян з питань невідповідності вимогам нормативних документів в галузі електроенергетики параметрів якості електричної енергії (порушення вимог підпункту 8 пункту 3.5.2 глави 3.5 розділу III Кодексу).
Для прикладу, ОСР Чернігівщини надав свій проєкт Плану розвитку до Держенергонагляду. У даному Плані розвитку передбачено збільшення обсягів фінансування за рахунок можливості переходу товариства на стимулююче тарифоутворення. Це, зі свого боку, передбачає значне збільшення обсягів реконструкції та технічного переоснащення електричних мереж у порівнянні з Планом розвитку 2020-2024 років.
Держенергонаглядом проведено розгляд даного Плану розвитку та виявлено ряд зауважень, таких як:
- майже 60 % ПС 35/10 кВ, що внесені до Плану розвитку не передбачено Схемою перспективного розвитку електричних мереж напругою 35-110 кВ ОСР на 2017-2027 роки;
- виявлено ряд об’єктів, технічний стан обладнання яких є задовільний;
- значна частина підстанцій, заміну обладнання яких передбачено Схемою перспективного розвитку електричних мереж напругою 35-110 кВ ОСР на 2017-2027 роки залишається на стадії незавершеної модернізації (не у повному обсязі виконано заміну обладнання) тощо.
Усі зауваження було обговорено під час онлайн-конференції, ініційованої Управлінням Держенергонагляду в Чернігівській області. В результаті, представники ОСР погодились із наданими зауваженнями та рекомендаціями, які будуть враховані під час доопрацювання проєкту Плану розвитку.
Наголошуємо, що під час формування Планів розвитку ОСР необхідно дотримуватися вимог розділу ІІІ Кодексу. Також звертаємо увагу на те, що пунктом 3.2.6 глави 3.2 розділу III Кодексу передбачено на що мають бути направлені заходи з розвитку систем розподілу.